Rabu, 29 Julai 2009

BOIKOT USTAZ-USTAZ TAMAK

SAYA pernah mendengar bahawa ahli-ahli panel Forum Ehwal Islam yang disiarkan di RTM1 menerima bayaran ribuan ringgit untuk setiap kali forum. Walaupun isi forum itu adalah terlalu ringkas dan tiada jauh bezanya daripada kuliah-kulian di masjid.

Saya juga pernah dengar ada ahli majilis fatwa negeri (bukan Pulau Pinang) yang meminta RM200 untuk setiap kali kuliah di sebuah masjid Seberang Perai.

Di daerah tersebut juga ada ustaz yang mendapat RM100 untuk setiap kali kuliahnya yang hanya sebulan sekali.

Saya pernah dengar ada ustaz di Gerik (daerah tercinta) yang berkata: saya terpaksa berhenti mengajar di surau ini kerana harga minyak naik dan dapat (duit) sikit sahaja dari surau ini.

Saya mendengar daripada seorang wartawan Utusan Malaysia yang bertugas di Seberang Perai bahawa dia pernah bertemu dengan seorang exco di Pulau Pinang yang berkata bahawa mereka telah jemu dengan perangai ustaz-ustaz yang meminta bayaran terlalu tinggi. Tapi mereka terpaksa memanggil juga ustaz yang berkenaan untuk meyempurnakan majlis atau program yang telah ditetapkan.

Seorang kawan saya yang pernah belajar di Pakistan berkata: suatau ketika orang-orang Russia pernah menghasut pendudk Cechnya dengan berkata: apa perlunya ulama, mereka hanya meminta duit daripada kamu sahaja.

Sekiranya seorang ustaz yang telah punyai kerja tetap dengan gaji yang cukup ataupun lebih, maka adalah amat buruk jika ia menyusahkan orangramai dengan meminta wang yang banyak setiap kali mengajar agama, buruk kerana ketamakannya. Sepatutnya wang yang banyak itu disumbangkan kepada fakir/miskin yang amat memerlukan. Sedangkan ustaz berkenaan hidup mewah dengan rumah dan kereta besar, perabot yang mahal-mahal dan harta-harta lain yang banyak. Manakala si fakir/miskin hidup dalam rumah yang yang boleh dipanggil reban ayam atau kandang kambing.

Mereka akan membuat berbagai alasan untuk mencantikkan sifat tamak mereka itu, dan mereka terlupa keadaan umat Islam yang semakin hanyut dalam arus dosa. Mereka biasa beralasan, jika kamu boleh beri wang yang banyak untuk membeli benda sia-sia, mengapa tidak boleh beri wang untuk kuliah agama.

Tidak salah menerima wang hasil dari mengajar agama, tapi dengan syarat bahawa ustaz berkenaan memang tidak punya wang yang cukup untuk sara hidup dan tidak meminta bayaran yang terlalu tinggi sehingga RM100/200 sekali kuliah. Mereka kena ingat bahawa agama bukan untuk didagangkan, tetapi sebagai amanah yang perlu dipikul dan disampaikan kepada orang lain. Jangan kiaskan diri mereka dengan tv atau radio atau penyanyi yang memang sia-sia apabila mengeluarkan duit untuk dibayar kepada mereka. Yang lebih buruk lagi apabila ada sebahagain ustaz yang enggan menerima jemputan ceramah/kuliah di mana-mana surau/masjid kerana bayaran yang murah dan membuat alasan; saya sibuk. Tapi bila AJK masjid/surau berkenaan up dua kali ganda ia akan menjawab: boleh semak jadual saya dulu.

Memang saya pernah mendengar rungutan dari AJK masjid yang serba salah kerana hasil masjid tidak cukup untuk dibayar kepada ustaz yang mata duitan itu. Si mata duitan ini pula bukannya alim sangat pun. Isi kuliah lebih banyak hikayat daripada ilmiah. Memang tidak layak mengajar tafsir ataupun kitab apa-apa pun. Yang lebih saya rasa menyampah ada ustaz yang bercerita kisah Siti Nurhaliza dan Ashwarya Rai dalam masjid ketika mengajar. Masjid ialah tempat cerita akhirat bukan tempat bercerita perkara-perkara batil. Tapi AJK masjid tidak terfikir pula nak pecat ustaz karut ini.

Sikap sebegini akan menyebabkan seluruh umat Islam membenci mereka dan akan semakin jauh dari agama.

Marilah kita BOIKOT USTAZ TAMAK! Ramai lagi ustaz-ustaz yang tidak mengenakan apa-apa bayaran pun di atas kuliah/ceramah mereka dan mereka ini lebih berilmu daripada para mata duitan tadi.

2 ulasan:

  1. saya setuju dengan pandangan ustaz. memang terdapat orang yang macam tu.cuma saya harap ustaz kurangkan hujah menjadi pendengar dari kawan kepada kawan yang mendengar.perkara sebegini membuka pintu kepada fitnah juga.saya juga pernah mendengar berita demikian tentang seorang ustaz yang memang famous di langkawi.bila saya tanya dia sendiri,dan selepas disiasat rupanya s/u dia yang makan duit.takbir.

    BalasPadam
  2. Pernah ada pengalaman sendiri dgn ostat doniawi camni... hidop2 saya 'dikencingnya berdiri'... 'bau hancingnya' xkan pernah saya lupa...

    BalasPadam