Khamis, 28 Mei 2009

SIKAP UMAT ISLAM MALAYSIA TERHADAP SEKOLAH AGAMA

Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) atau disebut juga Sekolah Arab, adalah dipinggirkan oleh umat Islam Malaysia. Maksud saya dipimggirkan oleh majoriti umat Islam. Sedangkan sebahagian kecil mereka masih menghantar anak merekabelajar di sana.

Pada beberapa tahun sebelum ini Mahathir telah menghentikan bantuan perkapita kepada SMAR seluruh negara. Orang yang mula-mula tersentak tentulah para gurunya dan kemudian orang-orang PAS mulai melahirkan rasa marah mereka dengan tindakan jahil mantan Perdana Menteri itu. Ketika itu saya tidak lagi mengajar di SMAR.

Kemudian diadakan debat antara Salahuddin Ayub yang ketika itu adalah ketua Pemuda PAS, dengan Nazri Aziz. Saya menyokong Salahuddin kerana dia di pihak yang memepertahankan SMAR. Tapi saya rasa hujah Nazri Aziz ada juga benarnya. Katanya (maksudnya lebih kurang): ini adalah sekolah agama rakyat, rakyatlah yang kena tolong mereka.

Kata-kata Nazri itu membuka satu pemikiran: Rakyat kena tolong, dan kerajaan tak payah tolong SMAR. PAS menyokong SMAR, kerana itu mereka mengadakan ceramah untuk membantah dan solat hajat untuk menyelamatkan SMAR daripada kejahilan Mahathir. Tapi saya rasa itu belum cukup. Sekiranya kerajaan dah sekat bantuan apakah PAS tidak boleh wujudkan bantuan untuk SMAR? Sepatutnya PAS kerahkan semua ahlinya untuk membantu mana-mana SMAR yang mereka kuasai dengan sumbangan tetap setiap bulan. Ketika saya mengajar di sebuah SMAR di Gerik, semua AJKnya adalah ahli PAS, kecuali seorang saja UMNO. Kalau PAS benar nak berjuang, mereka sepatutnya tidak payah melenting kalau UMNO tamatkan bantuan, kerana mereka ada hampir sejuta ahli yang sekiranya setiap seorang menyumbang RM5 sahaja sudah cukup untuk memajukan dan memewahkan sekolah yang mereka kuasai.

Perbuatan Mahathir itu telah membuka satu fakta bahawa orang-orang PAS yang mengaku berjuang utnuk Islam masih bingung untuk memperjuangkan sesuatu yang amat penting. SMAR adalah aset berharga umat Islam di Malaysia yang mesti diperbaiki dan dimajukan.

Ini berbeza sekali dengan madrasah-madrasah di sebahagian negara Arab, contohnya Syria, India, Pakistan, dan barangkali di Bangladesh. Di sana madrasah hidup dan maju hanya dengan bantuan orang ramai samada kaya ataupun miskin. Saya dengar daripada ramai kawan-kawan yang pernah belajar di sana bahawa semua madrasah tidak meminta yuran apa-apa pun, malah memberikan makan percuma kepada semua pelajar dan ada madrasah yang memberikan wang saku setiap bulan kepada pelajarnya. Madrasah ini dibiayai oleh kilang yang berhampiran mereka, zakat pun diberikan kepada mereka. Ini sumbangan orang kaya. Saya dengar di India orang miskin sanggup menyara walaupun hanya roti, kepada seorang pelajar setiap hari. Ada yang tidak mampu memberi wang, tapi mereka menyumbang makanan kepada pelajar madrasah. Ada kawan saya ketika belajar di Syria mendapat wang zakat sampai beribu-ribu ringgit.

Inilah perjuangan sebenar untuk menegakkan Islam. SMAR yang menyediakan pendidikan Islam peringkat awal sebelum mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, wajib dibantu oleh semua umat Islam samada mereka UMNO atau PAS. Dengan ini SMAR tidak perlu menagih apa-apa dari kerajaan kerana kerajaan memang tidak berhasrat menolong SMAR. Contoh umat Islam di negara-negara Arab, India dan Pakistan amat perlu dicontohi oleh orang Islam di negara ini.

Sekarang ini telah ada sebahagian umat Islam yang mulai mengambil contoh dari saudara mereka dari luar negara tersebut. Telah banyak madrasah yang didirikan yang hanya dibiayai oleh orang tempatan dan tidak menerima sesen pun bantuan perkapita dari kerajaan. Tetapi yang membiayai secara tetap adalah orang Jamaah Tabligh sahaja, sedangkan orang kampung berdekatan samada PAS ataupun UMNO hanya bagi sekali- sekala saja.

Di negara ini umat Islam, walaupun kaya, ramai yang masih kedekut untuk meyumbang kepada pusat pengajian Islam. Sebahagian mereka lebih suka memberi sumbangan untuk menyelamatkan orang utan daripada meyelamatkan institusi pengajian Islam. Kesiannya mereka.

Para ustaz yang telah berkorban untuk mendidik anak-anak orang Islam sepatutnya diberikan sara hidup yang cukup. Sekarang ini guru-guru di SMAR dan juga madrasah-madrasah tidak diberikan gaji yang cukup untuk makan minum dan kehidupan sosial mereka. Tugas ini adalah tugas asal kerajaan, tapi diabaikan. Sebaliknya bantuan dan sokongan dilebihkan kepada atlit dan artis, walaupun sebenarnya atlet dan artis tidak menyumbang apa-apa pun untuk kerohanian umat Islam. Bahkan mereka adalah berjuang untuk mencari kekayaan. Dan artis adalah perosak masyarakat samada tua ataupun muda.
Apabila kerajaan mengabaikan maka tugas menjaga kebajikan para guru agama (yang berkelayakan sahaja) adalah wajib dilaksanakn oleh seluruh rakyat yang beragama Islam. Setiap orang yang mampu adalah berdosa kerana membiarkan para ustaz hidup dalam kesempitan. Dan berdosa juga kerana membazirkan wang menolong atlet dan artis yang tidak menyumbang apa-apa untuk keabaikan agama.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum anak gerik soleh yang sukakan seni dan kebenaran, boleh saya ambil poin entri anda? Menarik isinya.

    BalasPadam